Jak uczyć się nowocześnie?
Home Realizujemy Projekty Jak uczyć się nowocześnie?

Powered by JoomlaGadgets

Jak uczyć się nowocześnie? PDF Drukuj Email
wtorek, 22 stycznia 2013 23:26

Sarnów, 21.01.2013r.

W ramach programu 9.5- oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, w Szkole Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego wchodzącej w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Nr 2 w Sarnowie oraz w Szkole Podstawowej im. Stanisława Polakowskiego wchodzącej w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Nr 1 w Strzyżowicach, realizowany jest projekt „Sposoby na szybkie i efektywne uczenie się- dzieci powinny je znać”. Są to dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla dzieci z klas V i VI, a celem tych zajęć jest podniesienie umiejętności uczenia się, zwiększenie świadomości edukacyjnej wśród dzieci i ich rodziców. Natomiast zajęcia prowadzone są w małych 10-12 osobowych grupach i odbywają się 2 razy w tygodniu. Szkolenia dla dzieci prowadzone są przez autoryzowanych trenerów Szkoły Pamięci SPW, która wygrała przetarg na realizację tego projektu.


Na początku kursu dzieci poznają techniki koncentracji oraz nowoczesne metody mnemotechniczne. Zaczynając od najłatwiejszych sposobów zapamiętywania, a skończywszy na tych wymagających najwięcej wiedz i umiejętności. I tak kurs rozpoczyna się od najłatwiejszej metody łańcuszkowej. Dzieci zaczynają zabawę z technikami zapamiętywania ucząc się łańcuszków skojarzeniowych. Jest to ciekawa metoda zapamiętywania, ponieważ bardzo rozwija prawą półkule mózgową, czyli półkulę związaną z wyobraźnią i sztuką. Tworząc proste,  ale bardzo dynamiczne i fantazyjne łańcuszki skojarzeń można zapamiętać wiele elementów a przy tym dodatkowo rozwinąć wyobraźnię i fantazję u dzieci. Metoda łańcuszkowa wykorzystywana jest do nauki wierszy, a w szkole może być wykorzystana np. do nauki ortografii.

Następnie dzieci, już z wyćwiczoną wyobraźnią, przystępują do nauki kolejnej metody pamięciowej, mianowicie uczą się metody lokalizacji czyli miejsc. Metoda ta pochodzi ze starożytnego Rzymu i już od tamtego okresu jest wykorzystywana przez wielu wybitnych mówców i uczonych, także polityków do zapamiętywania przemówień, wystąpień czy wykładów. Dzięki tej metodzie dzieci mogą łatwiej i przyjemniej uczyć się geografii, języka polskiego czy historii, rozwijając przy tym lewą półkulę mózgu, czyli półkulę matematyczną.

Kolejną przedstawioną metodą mnemotechniczną są symbole. Jest to najbardziej złożona metoda zapamiętywania, ale też daje najwięcej rezultatów. Zapamiętywanie dzięki symbolice jest praktycznie niczym nieograniczone. Również jest to starożytna metoda i z sukcesem wykorzystywana od wieków przez mówców i naukowców. Dzięki tej metodzie dzieci łatwiej i przyjemniej nauczą się dat, numerów telefonów, będą mogły łatwo kojarzyć fakty, przyjemniej upłynie im nauka historii, przyrody czy języków obcych.

Dodatkowo uczniowie zapoznają się z metodami notowania nielinearnego, czyli z tzw. mapami myśli.
Są to nowoczesne sposoby na kreatywne notowanie, dzięki czemu dzieci oszczędzają czas tworząc notatki, a efekty ich pracy powoduje pobudzenie wyobraźni oraz rozwój prawej półkuli mózgu.

Na zakończenie kursu przewidziane są zajęcia z kinezjologii edukacyjnej wg Dennisona. Jest to autorska metoda Paula Dennisona, która z powodzeniem od ponad 20 lat jest stosowana w szkołach i przedszkolach w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej, a od kilku lat także w Polsce. Metoda ta zwana jest także gimnastyką mózgu i polega na prostych ćwiczeniach ruchowych, których zadaniem jest zwiększenie połączeń nerwowych w mózgu a przez to poprawa wiedzy , koncentracji i sprawności umysłowych u dzieci.

Na wszystkich zajęciach dzieci mogą korzystać w prezentacji multimedialnych oraz specjalistycznego oprogramowania do ćwiczeń pamięci i koncentracji. Dodatkowo dzieci otrzymały zeszyty ćwiczeń, karty pracy, kredki i inne pomoce naukowe, dzięki czemu same zajęcia stały się jeszcze bardziej ciekawe i urozmaicone.
To wszystko sprawia, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tych dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.

 

Trener - Anna Polaczy

 

 

Zmieniony: poniedziałek, 28 stycznia 2013 20:15